09-03-2018 - Olla de Nria
10-03-2018 - Puigllanada
10-03-2018

Tot i la grip que em va impedir sortir el passat cap de setmana i encara sense recuperar al 100 x 100, la temporada hivernal toca a la seva fi i per poder fer depn de quines sortides comena a ser tard, el cas d'aquesta travessa s un clar exemple. Inicies la sortida en un punt alt (1920 mts.) per acabes a un punt molt baix (1050 mts.) per aix necessites neu a cotes baixes i aix noms ho pots aconseguir a ple hivern. Fa 15 dies era el moment per estvem a Mantet, i de vegades tot no ho pots tenir en aquesta vida, en aquest cas vrem triar Mantet i aquest dia vam arribar amb els esqus fins al mateix poble (era el dia ideal), aquesta setmana ja et quedes ms de100 metres per damunt del pont, en f, aix sn reflexions meves.
Deixem el cotxe del Xavier Mart a l'estaci de tren de Port- Puymorens i pugem amb el meu cotxe el mateix Xavier Mart, la Teresa i el Xavier Corbera fins al Col de Puymorens (1920 mts.) on comenarem la travessa del dia d'avui. Hi ha fora boira a la zona i la visibilitat s fora dolenta, comencem per les suaus pendents de la Coma d'en Garcia. Hi ha moments que la boira s'en va per en pocs moments ens torna a envair i no veiem ms de 20 metres davant nostre, fins a la cota 2200 el pendent s suau, a partir d'aquest punt pugem 150 metres ms inclinats, tornem a arribar a un tram ms planer per encarar els ltims girs fins a assolir la Portella d'en Garcia (2534 mts.) primer coll del dia, el temps sembla que es vol arreglar i la visibilitat cada cop comena a ser millor.
Traiem pells i comencem el primer descens del dia cap a la Vall de Bsines, deixem a m dreta el corredor W del Puigpedrs de Lans (2842 mts.) que fa uns anys vrem pujar amb el Xavi, la baixada s magnfica amb uns centmetres de neu pols a la part superior, tot i que al baixar d'alada la neu est una mica ms pesada per es deixa esquiar molt b i la veritat s que gaudim molt d'aquest primer descens.
Arribem a la Jasse du Pla (1970 mts.) just al costat de l'Estany de Bsines, ara toca tornar a posar pells, el dia s'ha arreglat i el sol brilla amb fora, comena a escalfar, ja es nota que estem al mes de mar, iniciem la pujada fins al refugi de Bsines (2104 mts.) al qual arribem en uns minuts. D'en que hem sortit de la Portella d'en Garcia noms hem vist un grup de 4 francesos que han anat directes a la Portella de Bsines, hi ha una gran solitud a l'entorn, cosa d'agrair en el temps que corren.
Sortim del refugi amb un sol que colla de valent, el Xavi Mart es queda amb samarreta de tirants per agafar fora vitamina D (abans del coll s'haur de tapar amb tres capes ms), la pujada s molt progressiva i fa de bon pujar, a mesura que arribem al Coll va guanyant inclinaci sense arribar a passar dels 25.
Portella de Bsines (2333 mts.) ltim coll del dia, aqu el vent bufa una mica sense ser res anormal, ens preparem per a la llarga baixada que ens ha de dur fins al poble de Merens les Vals. La neu aqu tamb est fora b, baixem una mica en tendncia a la dreta per qu hem vist purgues que baixaven des del mateix cim d'Estagnas. Travessem l'Estany d'Estagnas (2050 mts.) pel mig mateix per desprs girar a l'esquerra i baixar per un tub que ens porta fins a l'inici de la Vall (1820 mts.), a partir d'aqu baixem deixant el riu a la nostra dreta fins que arribem a un punt on ens hem de treure els esqus per travessar el riu (1680 mts.), ja veiem per la part baixa que la neu comena a desaparixa i continuem fins a arribar a la cota 1570 mts. on ja ens hem de posar els esqus a la motxilla per baixar aquests kilmetres fins al poble, per sort s el GR-10 i quan el cam queda net de neu podem baixar amb comoditat, abans d'arribar al poble passem al costat d'unes banyeres naturals d'aigua calenta, llstima no tenir temps per fer un bany, el prxim any ser......
Arribem a les primeres cases de Merens les Vals (1200 mts.) ara encara ens queden 150 metres de desnivell per arribar a l'estaci de tren, quan arribem a l'estaci encara ens queda temps per poder-nos canviar de roba i menjar una mica fins que arribi el tren a les 17.04 i en dues parades ens deixi a l'estaci de Port- Puymorens on amb el cotxe del Xavi pujarem al Col de Puymorens a recollir el meu.
Gran sortida per una zona solitria amb una molt bona innivaci, grcies als companys per deixar-se enrredar un cop ms.

Desnivell: +1030 mts.
- 1905 mts.

Recorregut: 19, 08 Km.

Horari: 7h 12m.

Totes les fotos a https://josepmariamoya.blogspot.com.es