05-05-2019 - canals del Tic
05-05-2019 - Perduts 4 bastons a Vallter
05-05-2019

Des del petit poble de Saravillo (municipi de Plan, Sobrarbe, Osca. Valle de Gistan) surt una pista, on a l'entrada de la mateixa hi ha una petit armari-caseta (no hi ha barrera) amb un dispensador automtic per treure un ticket de "dret a pas", 3 per cotxe i 6 per persona si vas a buscar "setas" (que avui no s al cas). No donava canvi de bitllets (no funcionava) i no vam poder pagar doncs no disposvem de monedes. Malament! La pista sn uns 45 minuts de cotxe tranquil, de primera i segona marxa, va pujant, est en bon estat (qualsevol cotxe) per no es pot crrer molt. El cotxe s deixa a la penltima corba (cota 1900m) abans d'arribar al refugi lliure de Lavasar.
D'all surt un cam amb un rtol blanc que diu "EL MONTICIELLO. LA FUEN FRIA" que cal seguir ja a peu.
Sortim a les 8:20. Caminem amb els esqus a l'esquena uns 15 minuts, i desprs de manera intermitent amb els esqus al peus i a la m una estona ms. Travessem un bosc seguint traces buscant la neu. Un cop sortim a la vall oberta, encara fem algun tram a peu. Pensvem que hi hauria ms neu. Ja veiem les esttiques Agulles de Lavasar i cap all anem. Fa molt, molt fred i una mica de vent. La neu est molt dura i aix continuar tot el dia. Tot el que hem fet amb esqus ho hem fet tamb amb ganivetes. El collet entre Pea la Una i les Agulles de Lavasar la neu est molt gelada i alguna volta maria amb ganivetes ens fa patir. Un cop dalt del collet, l'indret calcari s com de pellcula de l'Oeste. Seguim pel fons de la vall, vigilant a l'esquerra doncs de tant en tant cauen rocs de dalt.
De lluny ja veiem el coll de la Pala del Puerto (2.607m) i de quina manera ho estan afrontant el grup de francesos que tenim al davant. Es tracta de la part delicada del dia (de pujada i baixada). Un llarg flanqueig que al final s fora dret amb un punt d'exposici, malgrat que abaix (mooolt abaix) noms hi ha neu. Els francesos que sn 8, van amb esqus als peus, a mig cam dubten, 2 tiren endavant amb molta precauci, els altres 6 paren en una zona molt dreta a posar-se els grampons (ufff), la meitat continuen endavant i l'altre meitat torna enrere. Nosaltres ja em pres la decisi de flanquejar amb grampons i piolet. La neu est molt gelada i avui s el ms segur.
Un cop superat amb dignitat el coll de la Pala del Puerto toca baixar, per veiem que no hi ha neu continua. Cal travessar de baixada una zona molt gran de roca solta amb caminet i pendent. Per tant continuem amb els esquis a l'esquena tota la baixada dreta i tamb part de la baixada suau per mandra a fer una transici.
s tard i tenim dubtes. Fa molt fred i vent. Encara queda fora estona pel cim.
Mirem de no baixar ms del compte i a la que podem, remunten per una entrada encara amb grampons, on finalment ens tornem a posar els esqus que encara no els hi hem tret les pells. Entrem a la Era de las Brujas i direcci SE enfilem fins a l'ample coll del Cotiella. Ja noms ens queda l'ltima pala agnica que no s'acaba mai fins al cim, sense dificultats amb neu molt dura i unes vistes espectacular del Somontano i dels seus pantans. Dia radiant.
A les 13:55 fem el cim de 2912m. Baixada rpida amb neu dura per que es deixa esquiar b i gaudir d'all ms.
Tornem per on hem vingut, malgrat la temptaci de baixar ms estona, per llavors tamb tocaria pujar ms.
Arribem al coll de la Pala del Puerto amb els esqus a l'esquena i grampons. El flaqueig segueix igual de gelat, no s'ha estovat res de res. Com que ja tenim els grampons posats (hehe), el tornem a fer amb grampons i piolet. Hi ha una parella de francesos que fan el flanqueig amb esqus (ufff), per tota la resta ho fa amb grampons. Per triar i remenar.
Un cop superat l'ltima part delicada del dia, tornem a posar-nos els esqus, per gaudir d'uns viratges tranquils amb les Agulles de Lavasar al fons. Una mica abans de treure'ns els esqus, podem gaudir de 4 viratges de neu primavera crema. Ens fiquem al bosc amb els esqus a les mans, que ens els posem i triem per fer una gimcana d'arbres i neu podrida amb fora dignitat, doncs podia haver estat pitjor. Finalment ens carregem els esqus a l'esquena i en uns 15 minuts tornem al cotxe a les 17:00h.

8:30h d'activitat amb parades i +1500m de desnivell. Molt fred, vent, neu molt dura i moltes transicions. Un gran dia d'esqu de muntanya i el Cotiella a la butxaca! ;-)

4 amics de Sant Cugat.

Powered by Wikiloc

Cam d'entrada. La foto est feta a la tarda.

Em poso els esqus

Agulles de Lavasar

El flanqueig del Coll de la Pala del Puerto

Al final del flanqueig

Baixada sense neu del coll de la Pala del Puerto

ltima pala cimera. Vistes Somontano.